SÖNDAG 140608
En härlig sol- och baddag för oss här på Siifnos. Under både gårdagen och idag har det ramlat in lite mera folk från färjorna. Dock inte proportionellt samma ökning på tavernorna. Men lite mera folk är det. På stranden lite mera grekiska par och familjer (som förmodligen inte äter ute varje kväll!).
Vädret fortsatt trivsamt. Ja Alala, snudd på Masse-väder. Lufttemp mitt på dan samma som igår, 32 grader. Vattnet har gonat till sig ytterligare och håller nu 25 grader. Således helt badbart. Klockan närmar sig nu midnatt och liksom igår kan jag lika lättklädd sitta på balkongen och skriva. Härligt!!!!!
Imorgon är det så dags att, en dag för tidigt, dra vidare till Egina via en natt i Pireus. Det blir på eftermiddagen slowboat to Pireus på 4,5 timmar och sedan inkvartering på Pireus Dream. Tveksamt om jag hinner skriva något imorgon eftersom ankomst till Pireus är 20.15. Sedan till hotell, incheckning och dusch för att i fräscht tillstånd åter besöka taverna Rakadiko. Sen drar vi på lämpligt sätt vidare på tisdag förmiddag till Egina. Om inte förr så hoppas jag att jag där får tillgång till wifi och kan fortsätta rapporten.
Så dags för en liten mini-sammanfattning av Sifnosbesöket.
Boende: Kamares var helt rätt för oss. Vi hade nog fått lappsjuka i de andra byarna. Och Tom: Ja vi har bott hos Simeons Studios. Hittade ju det på BC och beskrivningen stämde väl med vad vi sökte. När vi sedan efter fråga här på Kalimera fick ditt positiva omdöme så slog vi till. Ett boende som vi är jättenöjda med. Simeon är en av de bästa värdar vi bott hos i Grekland.
Natur och miljö: En mycket vacker ö. Med bil hann vi se de flesta av de andra byarna. Alla ganska små och de flesta mycket vackra. Mysigast var nog Vathi. Fin för ett par dagar för oss, men annars för liten. Vi uppskattade mycket landsvägsvandringen från Kamares till Apollonia. Inte mycket att snacka om för alla er erfarna långvandrare, men vi upplevde mycket fint längs vägen. Våra dagliga morgonpromenader i Kamares med omgivning var också fint. I morse var vi upp till kyrkan tvärs över viken. 83 trappsteg tog oss upp till högsta punkten där. Mycket vackert!
Vackraste by/plats: Utan tvekan Kastro. Oj oj oj så fint! Och motion blev det även här. 188 trappsteg fick bestigas för att nå kyrkan. Men det var det värt!
Strand: Vi såg ju stränderna i alla byarna som vi besökte. De var fina. Stranden i Kamares är ju mycket långgrund och sandstrand. Vi gillar ganska mycket klapperstensstrand och jag vill ha djupt medan långgrunt passar Birgit. Men ..... vi var helt överens om att stranden i Kamares var något som vi gillar mycket!!! Kristallklart vatten, en sammetslen botten där vi inte lyckades trampa på något vasst/hårt en enda gång. Vad gör det då om man får gå en bit innan man har simdjup. Något som vi sol-och-strandnördar gillade. Ett par böcker och en vecka här är inte fel.
Mat o dryck: Vi försökte, men hade svårt att komma på något ställe i Grekland där vi totalt sett över tid ätit så mycket gott. En lunch åt vi i Vathi i taverna på stranden. Mycket bra. Trevlig krögare och god mat. Resten av middagar åts i Kamares på tavernorna längs hamnpromenaden. Ett riktigt stolpskott råkade vi ut för. Faktiskt det sämsta vi fått in i Grkland (se fredagens rapport). Men allt det andra har varit toppen. Massor av god mat. Mest gillade vi stället där vi åt igår och de fick också servera sista middagen för denna gång. Tavernan som på grekiska heter Kapa´pes, och som sagt ligger näst längts bort mot hamnen. Ikväll blev det till avskedsmiddag åter deras spenat inrullad i sjötunga. Magiskt!
Andra intryck: Vi har alltid tyckt att människor vi möter i Grekland är mycket vänliga och trevliga. Men är de lite lite extra trevliga här på Sifnos? Kanske så! En möjlig förbättringspotential är den enda matbutiken i Kamares. Tyvärr under all kritik. Ett hopplöst sortiment om man vill fixa lite mat själv på balkongen. Och priserna i matbutikerna i Grekland har inte varit roliga de senaste åren. Väl då att det faktiskt varit ganska hyfsade priser i Kamares på uteätandet.
Hoppas att jag kan återkomma med några bilder och slutkommentar när vi kommit hem. Wifin här är inte lämpad för bildöverföring.
Imorgon är det förflyttning som gäller. Således troligen inte tid för rapport. Hoppas jag kan återkomma från Egina inom kort hälsar .....

Masse,
som i hel enighet med sin Birgit är mycket nöjd med Sifnosbesöket.