LÖRDAG 14-06-07
Började i vanlig ordning dagen med en liten promenad. Denna gång gick vi runt i gränderna i byn. Mot hamnen till kunde vi konstatera att Kamares tar slut med en liten skranglig grusstig som slingrar uppför berget förbi någon slags reningsverk och sen vidare uppåt. En ensam get verkade lite obenägen att lämna byns trygghet och bräkte instämmande att här vänder vi!
Sedvanlig balkongfrukost som är helt underbar med skönt väder och härlig utsikt. Med tanke på förestående omgruppering till Egina via övernattning i Pireus på tisdag fann vi det lämpligt att inhandla färjebiljetter. Det visade sig att biljetter som återstod till tisdagens enda förbindelse var av slag Exclusive-tickets till ett pris av 70 E per person. Lagom kul. Vi tvingades tänka om i planeringen och tidigarelägga avresan från denna trevliga ö till måndag 15.45. Då till det mera humana priset 33 E pp.
Följdverkning av denna omplanering blev att knalla hem till paddan och omboka vårt logi hos Pireus Dream Hotel till måndag isf tisdag. Inga problem.
Resten av dagen ägnades åt ihärdigt avnjutande av perfekt strandväder. Stranden är nu iordningställd och idag kunde noteras ökad mängd folk. Främst greker var det som ökade strandlivet enligt vår bedömning. Ett sant nöje för oss 60+ var det att ligga där på stranden och se och njuta av alla småbarnens lek och skratt i det långgrunda vattnet. Eftersom det nu är många år sedan vi var småbarnsföräldrar har jag hittills avstått att svara på frågor här på Kalimera om lämpliga barnvänliga stränder. Men något bättre än detta för en barnfamilj har jag svårt att tänka mig. T o m när vi sitter på tavernan och äter lite lunchmeze så har vi det grunda vattnet så nära att vi kan nästan doppa foten i det grunda vattnet där barn och småfisk plaskar omkring. Fantastiskt!
Hemgång för dusch och balkongvila. Eftersom vi blir av med en kväll här så återstår nu två middagar, och vi har upplevt saker som vi vill äta en gång till innan vi lämnar. Båda på tavernan som ligger näst längst bort mot hamnen. Ett som vi tycker lite "nygrekiskt" kök. Förutom sedvanliga meze till förrätt var det ikväll deras helstekta bläckfisk som hägrade. Magiskt gott! Sista middagen på ön imorgon blir på samma taverna. Unga krögare som verkligen har fått till det. Vad vi då ska äta återkommer jag till.
Med tanken på att det igår och idag klivit av en hel del mera folk från båtarna än tidigare så var vår förväntan att det skulle avspeglas på tavernorna ikväll. Men icke så! Förklaringen kan vara att det är mest greker som kommer och att de inte är helt opåverkade av landets ekonomi och därför äter mera hemma även när de är här över helgen.
Dagens väder har varit samma som gårdagen, högst behagligt sol-o-badväder. Mitt på dagen 32 grader i skuggan och 22-23 grader i vattnet. I skrivande stund lokal tid 23.30 sitter jag på balkongen med bar överkropp (mörkt som i en påse så grannarna generas icke!) i vindstilla luft som känns som sammet. Vad mera kan man önska!

Masse