Så, då får vi hoppas att tekniken fungerar bättre nu.
SÖNDAG 14-06-01
Den sedan ett par veckor varslade strejken på Öresundstågen tycks bli verklighet. Det innebär att det från midnatt inte går att ta sig till Kastrup med tåg som vi tänkt oss. Vår resa får därför starta en dag tidigare än beräknat. Vi tar tåget till Tårnby, stationen efter Kastrup, där vi får ta en extranatt på Go Hotel. Rummet är MYCKET litet, men rent och fräscht och helt OK för 595 Dkr.
Det känns nästan som lite Grekiskt stuk på hotellrummets dusch/toalett. På verkligen minimal yta, utan duschskynke och med en liten fukttröskel mot rummet, har man lyckats tränga ihop toastol, minitvättfat och ovanför på väggen en dusch. Mycket rationellt om man är i tidsnöd. Man kan sitta på toa och samtidigt tvätta sig i tvättfatet eller slå om switchen på kranen och duscha. Med kläder på gäller dock att verkligen ha koll på hur switchen står om man tänkt sig att endast använda tvättfatet. I Danmark har dock golvet i duschen fall på rätt håll, dvs mot avloppet och inte ut mot rummet.
MÅNDAG 14-06-02
Efter uppstigning och utcheckning gick vi tillbaka till tågstationen som låg nästan bara tvärs över gatan. Mycket smidigt övernattningsställe om man flyger från Kastrup! Ett par minuters färd med Öresundståget tog oss tillbaka till Kastrup/Copenhagen airport, som nu var ändstation i den riktningen pga strejken på svenska sidan om bron. I incheckningsautomaterna kunde vi själva förse oss med boardingkort och tagga bagaget som vi sedan scannade och skickade iväg på bandet. Mycket smidigt system som vi bekantat oss med även på tidigare resor.
I en Airbus modell större fick vi sedan med SAS både behaglig flygning och trevlig service ombord. Men nu började spänningen stiga. Skulle vi klara att ta oss till Pireus i tid för att hinna med 14.55 färjan till Sifnos. Vi hade klart för oss att chanserna var mellan små och obefintliga. Men vi skulle ge det en chans och hade därför inte bokat rum vare sig på Sifnos eller i Pireus.
Det var en massa OM som skulle gå på rätt håll om det skulle lyckas.
- Planet skulle lyfta i tid. Det lyfte 15 min sent.
- Det skulle vara medvind så att vi landade före tidtabell 13.00. Vi landade 13.00
- Vi skulle få vårt bagage snabbt. Det kom som näst sista väska!
- Vi skulle tajma en avgång med X96-bussen till Pireus. Vi såg baken på en som gick när vi kom ut. Det blev nästa som avgick 13.50.
- Bussen skulle helst klara resan på extra bra tid. Det blev ganska normal tid och vi kom till Pireus 15.10. Helt OK för att vara dagtid, men vår färja hade gått.
Nu fick det istället bli att leta hotellrum. En inte helt enkel uppgift skulle det visa sig. Jag hade en lista på en handfull hotell som jag i förväg valt ut efter tips på Kalimera och Booking.com. Samtliga var fullbokade! Bokningsläget i Pireus tycks vara mycket gott! Dvs för hotellen, inte för den som söker rum. Efter c:a 2 tim fick jag napp på Hotel Anemoni. 50 E för ett medelstort och helt OK rum. Lite längre från hamnen än vi önskat, men taxi löste det för överkomliga 5 E. Mycket trevligt och glatt bemötande från all personal på hotellet!
Jahapp! En extra kväll i Pireus. Hur används den på bästa sätt? Jo (utan tvekan skulle det visa sig) genom ett besök på tavernan Rakadiko. Tack för tipset!!!!!! Efter c:a 10 min promenad från hotellet var vi där. Mycket mysigt ställe och fantastisk grekisk mat. På grekiskt maner fyllde vi bordet med mezerätter som alla smakade toppen. Tzatsiki, greksallad, helt underbara kalamaris (hela inte i ringar), Armenian (stekt skinka med ost i) och stekta oliver i lök och balsamico. Till det drack jag ouzo och vatten och Birgit ett utmärkt husets rödtjut. Under promenaden hem kom vi fram till att en sådan middag gör att man faktiskt kan överväga en avsiktlig extra natt i Pireus ibland!
Fortsättning följer .....

Masse