Vad kul att du ska till Skopelos. Jag var där i augusti förra året (2013).
Tips och bra att veta?
- Stränderna ligger på öns västkust och det blir till att ta buss, om du inte hyr bil. Du kan beta av en strand per dag, eller flera.

Mina favoritstränder är: Milia, Kastani och Panormos.
- På ön finns en turistbyrå som heter The Dolphins. De har utflykter på ön som man kan anmäla sig till. Själv åkte jag deras ”Mamma Mia”-tur, vilken var trevlig. Du får öns historia blandat med info kring inspelningsplatserna av filmen ”Mamma Mia”. The Dolphins har flera turer. Besök deras kontor som ligger på hamnpromenaden.
- Bra att veta är att det kryllar av katter på restaurangerna och att det är geting-säsong. Så var vaksam när du äter och dricker.
Har någon rest med Airtours?
- Jag reste med Airtours och det funkade bra. De har dock ingen personal på Skopelos. Fast de håller till på Skiahtos och möter upp er på flygplatsen. De ger er information och båtbiljetter innan ni far i väg med bussen till hamnen.
Transfer
- Ni åker med flyg till Skiathos, där ni kliver på en buss som tar er till hamnen. Väntetid kan förekomma till 3 timmar, då man väntar in fler flyg från Skandinavien. Passa då på att se er om i hamnen på Skiathos och ät/fika på tavernerna där.
- Ni åker båt till Skopelos, som tar ca 1,5 timme.
- Väl framme på Skopelos blir ni mötta av personal från turistbyrån The Dolphins som samarbetar med Airtours, förmodligen möts ni av en norsk kvinna (Mette). Personalen, som möter upp er i hamnen, talar om vilken taxi ni ska åka med till hotellet.
Du får gärna läsa mitt resebrev som jag skrev när jag kom hem. Länk:
http://www.kalimera.se/resebrev/2013/skopelos.html
Trevlig resa!