Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera
Jag må anses naiv, men det gör mig inte ett dugg att det finns lite information i någon jätteserver någonstans i världen om vilka sidor jag har besökt eller vad jag har googlat på. Vem skulle vara intresserad av att kolla det? Och vad skulle det göra om någon mot förmodan skulle intressera sig för vilka skor jag funderar på att köpa?
Annonserna kan ju i och för sig vara lite störande, men inte mer än alla andra annonser i flödet på de internetsidor jag besöker.
Om jag (även det mot förmodan) skulle syssla med något olagligt så skulle jag självklart inte använda google eller andra medier som ger spår efter sig. Och inte heller skriver jag någonsin något på internet som inte hela världen kan få veta.
Om andra, vem det nu vara månde, sysslar med olagliga ting, så tycker jag det är bra att det går att spåra på internet.
Så svaret är nej, jag tycker inte det är det minsta obehagligt, utan tvärtom bra att möjligheten finns att använda informationen om/när det är till hjälp för att komma åt förbrytare av olika slag.
|