Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-07, 16:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Parga eller Karpathos?

Både Parga och Karpathos har rejäla doser av "riktigt mycket av äkta Grekland" (längre beskrivning av ordet genuint som är så felanvänt ibland).

Parga var tycker jag, väldigt mycket trevlig mindre stad med möjligheter till utflykter åt alla möjliga håll och viss ö-känsla trots sitt fastlandsläge. Bland annat den tvådagars-utlfykten vi företog oss till Meteora är helt oslagbar och många som också varit där har gjort glimrande beskrivningar här i forumet.

Karpathos vill jag påstå har få likheter med Parga men är inte som två helt skilda världsdelar så att säga. Karpathos som på en del ställen är en så pass smal ö, får man mer grepp om tycker jag.

Jag saknar intresse för bad, kan spendera en del tid i poolen men inte i havet speciellt mycket. Karpathos har mer stränder som är vänligare för oss som drar oss för djup.

Parga har ju den fördelen att det är närmare till fler öar att besöka över en dag. Lefkas, Paxos/Antipaxos, Korfu eller varför inte stora staden Ioannina en hygglig bit norrut. Karpathos är ju rätt så isolerad mitt emellan Kreta och Rhodos men visst går det att åka även dit.

Jag skulle bli ganska förvirrad över att ställas inför valet att välja mellan Parga och Karpathos men några små åsikter hade jag i alla fall.

Hasse
Svara med citat