Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-15, 23:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Torsdag 15 maj (del 1)

Vandringsdag igen, jippie..
Startade vid 09.00 från Katapola, planerad vandringsrutt var, Katapola - Chora - Monastery Panagia Chosoviotissa -Chora-Katapola.

Idag var vädret perfekt för vandring lagom varmt, klart och en lätt svalkande vind!
Laddad som tusan, vandringen gick lätt upp till CHORA på under en timme, följde sen landsvägen en bit och tog av första vägen till höger, snart kom jag fram till denna skylt (översätt den om ni kan?).. .. här börjar vandringsleden till klostret bla..

Sen följer några bilder från leden och fram till klostret... såååå vackert!! (tyvärr fortfarande fel vända bilder som jag ej kan justera, tyvärr!)..

Jag var så lycklig att jag tagit mig hit och till fots, hela vandringen hit tog 1 timme och 40 minuter och då stannade jag och fotade flera gånger, samt stop för vätskeintag (då menar jag ända upp till klostret som sista bilden visar. (lite duktig känner jag mig iaf..)

Klart det kändes i benen att gå upp för alla dessa trappor till klostret, då jag startat ända från KATAPOLA.
Först trodde jag att jag var den enda som skulle besöka klostret, men efter en stund kom ett franskt par som jag hade sällskap med in i klostret, det kändes bra!!

Innan jag gick in tog jag på mig min sarong som jag stoppat ner i ryggan samt en långarmad jumper.. nu var jag redo och hoppades ju förstås på att jag skulle bli insläppt!
Först kommer man in i ett förmak och där hängde det en massa gamla kläder som besökare får låna, hmmm...tänkte jag, tur att jag hade med mig egna.. ..

Sen var det en mycket brant trappa upp till en stängd dörr, när jag är på väg upp så öppnas plötsligt den tunga lilla dörren och en munk välkomnar mig, magiskt! Som att kolla på en film, overkligt!
Jag frågade en vakt om jag fick fota? Det var OK
om jag inte använder blixt,så jag fotade en del (fler bilder har jag i min andra kamera)

Jag blev bjuden på klosterlikör och klostergodis, satte mig ner med det franska paret och vi hade en trevlig pratstund, medans vi njöt av den goda likören och den helt magiska miljön!

Frågade sen munken om jag fick ta en bild på honom, med ett brett leende svarade han, YES FOR 100 EURO!!..
Sen flinade han än mer, vilken go munk!!.. ..här kommer bilden (tyvärr felvänd.. )..

Här följer fler foton från klostret...

Sen vandrade jag glad och nöjd nerför alla dessa trappsteg igen, vilken underbar plats, ett minne för livet!
Meningen var att jag skulle gå ner till AGIA ANNA för att slänga mig i det stora blå... MEN.. min mage talade om för mig att nu är det dax för lunch.. Så jag vandrade tillbaka till CHORA och till min favorittaverna som jag ju besökt ett par gånger tidigare, älskar atmosfären där och den trevliga tavernaägaren.
Medans jag satt där och åt kom Marias dotter förbi och vi pratade en stund.. passade på att tala om jag trivs så bra på Pension Amorgos och att hennes mor Maria är så vänlig och alltid glad och tillmötesgående.

När jag ätit och vilat klart var klockan bara 13.30..då började jag fundera på vad ska jag göra nu... måste ju göra något mer innan jag traskar tillbaka till KATAPOLA...

OM det äventyret tänker jag berätta om imorgon, då kommer del 2 av denna torsdag....

Nu är jag helt slut... kom tillbaks till Katapola 20.00 ikväll..

GODNATT!!

Sunny
Svara med citat