Ämne: Flygbyte
Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-27, 16:08
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Flygbyte

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Denna fråga dyker upp med jämna mellanrum. Räcker tiden?

Jo i det här fallet gör den det. Men vad händer om inrikes flyget är försenat? Det är en mer relevant fråga.
Jo, om man då har en genomgående biljett, vilket du bör ha, eftersom du tydligen bokat Aegean genomgående och förhoppningsvis vid samma bokningstillfälle, då blir man ombokad av Aegean (lr dess handlingagent) på första möjliga flyg till sin slutdestination. Eftersom Aegean är ett IATA-anslutet flygbolag har de biljettavtal med de flesta flygbolag (dock ej lågprisbolag typ Norwegian lr Ryanair) så ombokningsmöjligheterna är otaliga.
Skulle det innebära flyg nästa dag skall man erbjudas hotell.

I just detta fall när man flyger med Aegean och byter flygplan i ATH så är Minimum Connection Time 40min (45 om man flyger vidare utanför Schengen). Det innebär naturligtvis inte att det är kört om man landar lite sent. Marginaler finns alltid så skynda bara från ankomst till nästa avgång.

Generell MCT i ATH är 45 min förutom om man kommer utrikes ifrån och skall flyga inrikes, då är det 55min.
En mängd olika varanter kan finnas på detta beroende på vilket flygbolag man flyger med och varifrån man kommer och varifrån man flyger till.

Kolla alltid med din resebyrå. Bokar man via bokningssite är det alltid OK bara man inte plockar ihop sin resa själv och försöker pussla ihop olika sträckor och avgångstider. Då kan det bli fel och man får stå för alla kostnader själv om man blir ifrånflugen.

Stort tack SteffTee som gav ett mycket utförligt svar! Jag vet att jag har sett något liknande svar tidigare men var lite osäker på tidsmariginalen.

/Ofelia
Svara med citat