Ämne: Mykonos
Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2014-03-17, 21:28
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Mykonos

Mykonos är som ett grekiskt San Tropez. Det har sedan 50 talet varit favoritresmål för Greklands rika och berömda människor. Det är väldigt dyrt men man får också kvalitet för pengarna. De har underbara restauranger där Greklands bästa kockar jobbar och de har jättefina klädbutiker med dyra märken, det är inte de klassiska souvenirbutikerna vi talar om här inte. Deras stränder är otroligt vackra och på nästan alla stränder beställer man glass, kaffe eller mat sittandes i solstolen medan servitriserna springer runt (vissa ryssar som man sett har heller inte tyckt att det varit helt fel att beställa en flaska champagne att svalka sig med!).

Mykonos är också mycket känt för sitt uteliv. De har många klubbar och barer som såklart är öppna hela natten. Därför är det mycket ungdomar som åker dit.

Det är också känt som en gayvänlig ö, och det finns några gaybarer och gayhotell som de kan "fira sin kärlek" på.

De flesta som brukade åka till Mykonos var greker och italienare. Nu när grekerna har mindre pengar har de de senaste åren valt bort Mykonos vilket betyder att ön har blivit mycket mycket lugnare och livnär sig nu mycket på turisterna som kommer från kryssningar och stannar på ön över dygnet bara.

Mykonos är inte en ö för de som vill åka på en ekonomisk semester. Det är dock ett perfekt val om man vill åka på en lyxigare semester där man vill unna sig något extra. Jag har åkt dit ett par gånger men då visste jag att det var dyrt så jag sparade mycket pengar innan. Men jag har spenderat några av mina härligaste semestrar där.

Jag själv brukar bo på ett hotell som heter hotell Panormos. Det ligger vid stranden Panormos som är en jättelugn strand. Hotellet har en underbar utsikt över havet och jag drömmer alltid tillbaka dit när jag har en tuff dag på jobbet...

Jag tror att det inte skrivs så mycket om Mykonos just för att det är ett resmål som inte är så populärt bland svenskar (törs jag säga för att svenskar brukar tycka om att resa mer ekonomiskt?). Nu har jag sett att några svenska flygbolag ska börja med direktlinjer dit i sommar. Jag är inte säker på att det kommer bli en hit faktiskt om jag ska vara ärlig. Många svenskar vet nog inte om att det är så dyrt och risken är nog stor att de kommer få en smärre chock när de kommer dit.
Svara med citat