Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Mitt besök i Petra var ganska länge sedan, 10-15 år, så mycket kan ha förändrats. Men min minnesbild av stranden stämmer ganska väl med din bild Eva. Dock med den skillnaden att det var betydligt mycket mera sjögräs/tång på stranden och i vattnet, och jag upplevde bådadera som ganska skräpigt och tråkigt. Det stämde således inte in på vad jag upplever som "fint bad". Men det kan ju ha ändrats. Därför blev jag nyfiken på vad som gjorde att andra rekommenderade Petra i det avseendet.
Junior formulerade sin fråga så här:
"riktigt fint bad (gärna mycket solstolar och dylikt) och gärna några trevliga tavernor. "
Solstolar finns där ju förvisso, och direkt över gatan vid stranden hittade vi en taverna som blev vår favorit för lunch varje dag vid stranden. Så sköna dagar i solen och goda luncher hade vi. Men "riktigt fint bad" skulle jag inte kalla det.
 Masse
|
Håller med dig att riktigt fina bad finner man kanske inte här men stranden var då när jag var där ren och välskött. Alla stränder jag besökt på Lesbos har varit rena och fina med klart vatten. När jag besökte Skala Eressos badade jag inte för det var 12 grader och regn. Lesbos ligger ju ganska långt norrut i Grekland vilket förklarar att någon upplevt havet som kallt. Baden är inte det viktigaste för mig när jag åker till Grekland utan det är en annan upplevelse jag söker så det är kanske de riktiga badentusiasterna som ska uttala sig om det. Jag ska till Lesbos i år i slutet av maj och då förväntar jag mig inte ett badbart hav som jag vill ha det men för många andra är det säkert ok. Lesbos har så mycket annat som jag uppskattar.
Eva