Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-08, 11:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: LUGN ö med hyffsad mat och bra bad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Å andra sidan så älskar ju du Achata på Karpathos. Den stranden imponerar inte på MIG...

Smaken är som baken, och i stället för att beskriva en strand som "bra" eller "dålig" kanske det är bättre att tala om huruvida det är sand, grus eller sten, vilka faciliteter som finns etc.

Karin
Håller helt med dig Karin om att man i sina omdömen/rekommendationer ska försöka att vara sakligt beskrivande istället för allmänt tyckande. Och självklart är smaken olika. OCH DET VAR JUST AV DEN ANLEDNINGEN JAG STÄLLDE MIN FRÅGA.

Beträffande Karpathos så är det helt riktigt att jag håller Achata som en av mina favoriter. Men jag gillar också väldigt mycket Apella och Amopi. De tre ställena har olika underlag (klappersten, grus, sand) men de har t ex det gemensamt att det alltid när jag varit där har varit rent och snyggt på stranden och fint i vattnet (ngt grumligt av sand ibland när det blåst mycket på fel håll). Därför skulle jag I KOMBINATION med en sådan beskrivning våga kalla dem för "fint bad" eller "bra strand" även om jag brukar försöka vara mera beskrivande.

Vi är helt överens i att man ska vara tydligt beskrivande i sina omdömen, vilket jag också vill minnas att jag en gång tagit upp i en tråd. Lika viktigt att också frågeställare tänker på det när de läser svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I mitt resebrev från 2009 finns några strandbilder en från Petra, en från Molyvos och en från Skala Kalloni. Eva
Mitt besök i Petra var ganska länge sedan, 10-15 år, så mycket kan ha förändrats. Men min minnesbild av stranden stämmer ganska väl med din bild Eva. Dock med den skillnaden att det var betydligt mycket mera sjögräs/tång på stranden och i vattnet, och jag upplevde bådadera som ganska skräpigt och tråkigt. Det stämde således inte in på vad jag upplever som "fint bad". Men det kan ju ha ändrats. Därför blev jag nyfiken på vad som gjorde att andra rekommenderade Petra i det avseendet.

Junior formulerade sin fråga så här:
"riktigt fint bad (gärna mycket solstolar och dylikt) och gärna några trevliga tavernor. "

Solstolar finns där ju förvisso, och direkt över gatan vid stranden hittade vi en taverna som blev vår favorit för lunch varje dag vid stranden. Så sköna dagar i solen och goda luncher hade vi. Men "riktigt fint bad" skulle jag inte kalla det.

Masse
Svara med citat