Ämne: SÄRSKRIVNING
Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-07, 18:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag anser inte att särskrivningar beror på engelskans inflytande. För det första därför att engelskan inte konsekvent särskriver. En del ord ska skrivas isär, andra ska skrivas ihop och ytterligare andra ska ha bindestreck. För det andra för att särskrivningarna uppkommer så snart de små börjar skriva. Långt innan de blir utsatta för undervisning i engelska, långt innan de kan läsa engelska. Redan i första klass när de precis har börjat skriva små meningar ser man: "Vi hade jätte roligt", "Hon var jätte dum" etc.

Jag tror heller inte att antalet särskrivningar har ökat. De har säkert alltid förekommit i mer eller mindre samma omfattning. Det som har ökat är publiceringarna. Nu blir ju vem som helst publicerad i bloggar, diskussionsforum, på hemsidor osv utan att någon korrekturläser. Förr var det mesta man läste kontrollerat av någon språkkunnig som kunde fixa till det som var fel. Jag har själv arbetat med sådant i många år, och bl a hindrat många särskrivningar att nå utanför kontorets väggar. Numera kan du till och med skriva, trycka och ge ut böcker utan någon som helst korrekturläsning eller redigering. Vi har aldrig haft en tid då alla lärde sig skriva felfritt i skolorna. Men vi har haft en tid då det fanns språkkunnigt folk som rättade till felen innan de kom till allmänhetens kännedom. Sekretare, korrekturläsare och redigerare, till exempel. De har blivit bortrationaliserade av ekonomiska skäl, och då blir det offentliga språket lidande.

Karin
Svara med citat