Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Ett tips är då att åka med bolag ( ex Ryanair) som har icke fällbara säten... För så länge ett säte går att fälla så tar jag för givet att jag får göra det...liksom att om det finns en kö så ställer jag mig i den. Jag tyckte det var en barnslig liknelse helt enkelt. Jag tänker inte ta i från dig din känsla men hoppas bara att du inte sitter bakom mig... För jag kanske känner mig kränkt av att inte få fälla mitt fällbara säte när jag vill sova... Är då din känsla mer värd än min eller...? Så länge det är tillåtet att fälla sätet kommer jag göra det och inte bry mig om ifall de framför mig fäller sitt.
// Malin
|
Skillnaden, Malin, är vilken hänsyn man tar till sin medmänniska. Du bryr dig inte, vilket säger en del.
Jfr med att låta en gamling stå på bussen. "Finns det ett säte ledigt, och jag har betalat för den, ska jag sitta på den, så hoppas inte gamlingen åker samma buss som jag"
Tycker nog att ditt resonemang är barnsligare; "Går det att fälla, så ska jag fälla".
Och, det är klart att du inte bryr dig om framförvarande, om det inte påverkar ditt välbefinnande, men att endast se till, och utgå utifrån sig själv, när man tar beslut som kan påverka andra, det samhället betackar jag mig för.
Tack och lov finner jag hopp hos barn och ungdomar som jag undervisar. Dom får lära sig skills som att; hålla upp dörren för den som kommer bakom (behöver man inte göra, dörren går ju att öppna ändå), lyssna färdigt på den som pratar (behöver man inte heller göra, man kan ju skrika högre), säga tack, be om tillåtelse, ge komplimanger, dela något osv. D v s sådant som helt enkelt ska göra samhället mer trivsamt och varmt.
Reser inte med Ryan, och det vet du. Fäller gärna mitt säte, när ingen sitter bakom. Ber alltid om nödutgång vid bag-drop/check-in, inte alltid det är tillgängligt dock.
/Anders