Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om elle är det för sent.
Eva
|
Du har en poäng i det du skriver, men som kanske hör hemma att diskutera i en annan tråd, kanske med tema; Fria tankegångar om varför det är som det är i Grekland?
Du tillhör en av många medlemmar som under många år under kortare eller längre tid vistats i Grekland och som har kunnat följa utvecklingen. Från ett relativt självhushållande land till ett land i en globaliserad värld, där villkoren för överlevnad sannolikt har varit och är långt mer dramatiska än hos oss. Dessa perspektiv har inte alla eller så överskuggas de av nutidens angelägenheter. Hur det än är så måste historien lyftas fram för att förstå dagens förhållanden.
Jag är övertygad om att du har mycket att bidra med.
//Anders