Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-28, 10:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

For ikke så lenge siden diskuterte jeg dette med kirkens enorme rikdom kontra lav skatt / små bidrag til et kriserammet folk, med en gresk advokat.

- Hvorfor finner grekerne seg i det, spurte jeg.

- Fordi nesten ingen tør opponere mot kirken, svarte han. - Folk her i Hellas er kanskje ikke så ivrige kirkegjengere, men de tror på gud, og i tillegg er mange litt overtroiske. Det resulterer i at å åpent kritisere kirken er "farlig" for dem på et personlig plan, de tenker omtrent som om "snakker jeg stygt om kirken fordi de ikke deler sin enorme rikdom med oss som sliter, så vil gud straffe meg."

Jeg vet at advokaten er ateist, så jeg spurte hvorfor ikke han og andre ateister gikk sterkt ut.
- Alle har familier med kristne mennesker, som foreldre og besteforeldre. Av hensyn til dem tør vi ikke ta debatten, sa han.

Selv om dette bare er hans syn på saken, holder jeg det slett ikke usannsynlig at det er noe i det han sier. I tillegg er jo kirken en maktfaktor med tette bånd til politikerne.

Får håpe vi ser en forandring, men foreløpig har jeg ikke allverdens tro på en snarlig, betydelig forbedring.
Svara med citat