Vi har pratat rätt mycket om att åka till Spanien - dricka gott vin, äta tapas och pintxos (Baskien).
Så för några veckor sedan fick jag en akut längtan till Amorgos, endast utlöst av gamla minnen som plötsligt invaderade... Jag hade inte varit ute på Kalimera, inte läst något reportage om Grekland eller tittat på bilder. Det bara kom! Några dagar i Katapola, några dagar i Egiali, vandra mellan byarna där, bo på den lilla fina stranden som jag och sonen gick till en morgon, vandra från Katapola till Chora... Inte ens behöva hyra bil! Och maken vill åka till Donoussa.
Nu lutar det trots allt åt Spanien. Hyra bil och åka från Barcelona till Galicien. Jag vill återbesöka städer med underbara stränder: San Sebastian och Santander, stränderna ligger på rad. Och Santiago de Compostela utan strand, men härlig katedral och gamla stan. Och besöka städer och byar jag aldrig besökt: Girona, Zarautz m fl...
Norra Spanien har nackdelen att det kan regna - därav grönskan. Vattnet i Atlanten har aldrig varit kallt när jag badat, men svalkande i jämförelse med Medelhavet, Egeiska havet och allt vad det heter.
Det talas mer spanska i Spanien än i Grekland, ytterligare ett skäl till att jag vill åka dit. Vi får se vad det blir.
A