Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Kreta har så mycket att erbjuda från öst till väst, norr till söder, att det nästan är synd att inte luffa runt på Kreta på en 14 dagars tur för sig själv.
Marianne
|
Jag är böjd att hålla med. Man hinner inte mycket på 3-4 dagar. Jag tycker precis som Ia:
Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Så finn ut hvor dere skal reise ifra og så gir det dere kanskje sitt naturlige svar..., er mitt råd.
Ia
|
Om båten går från Sitia, så tycker jag att ni kan ta en dag där och shoppa lite olivolja. Sitia sägs ha Kretas bästa olja. Ni kan även ta en dag och besöka Agios Nikolaos som jag tycker är en mysig liten hamnstad. När ni ändå är i närheten så kan ni besöka hantverksbyn Kritsa som inte ligger alltför långt bort. I närheten av Heraklion kan ni även besöka Knossos så får ni lite kultur och om ni är sugna på Kretas bästa spaghetti, så sägs den finnas i bergsbyn Anogia.
Hoppas ni får ett lite smakprov på Kreta och bestämmer er för att stanna längre där på nästa resa. Kreta är ca 26 mil långt och det är stora regionala skillnader mellan öst och väst, norr och söder. Personligen så har jag hittat mitt ställe i Makrigialos på sydöstra Kreta.
Göran