Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-10, 16:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Det kommer två val i maj.

Det ena gäller Europaparlamentet. Där finns det klart svåra frågor. Syriza, ett stort men splittrat parti, snarast ett konglomerat av olika vänstersympatisörer, icke desto mindre har de sympatier hos nästan halva Greklands väljarkår. En fraktion vill ut ur EU och ha tillbaka drachmen, andra är lite mer realistiska.

Den andra halvan är Ny Demokrati som försöker hålla ihop med gamla Pasok, som i sin tur försöker förnya sig och vill heta nåt annat, typ extrema mitten...De vill för död och pina inte ha mer tråkigheter med EU.

Det andra valet är kommunala val.

Jag har försökt att få klart för mig om det blir någon ändring, det kom ett förslag om att ha två listor i kommunalvalet: en med de potentiella borgmästarna, en med samtliga som ställer upp som kommunalråd, utan att säga till vilken borgmästarkandidat man hör. Detta skulle röstas i regeringen i december, men jag har inte kunnat läsa mig till om de hann med det, här händer en förfärlig massa nu, lagändringar och sånt på grund av kraven från trojkan och långivarna.

Jag ska försöka få reda på detaljerna, för även vi utlänningar som bor här har rätt att rösta i kommunala val under vissa förutsättningar, inte bara vi som kommer från EU-länder utan också från "tredje länder" som man kallar det.
Svara med citat