Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-09, 21:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Blir en tanke forbauset over dere som varsler om svingete veier/dårlige veier/mye trafikk i denne tråden. Kanskje har dere hatt andre opplevelser enn meg, men jeg tror, når sant skal sies, at ingen av dere (?) har reist på motorveien mellom Korinth og Patras mer enn meg - og jeg har, også når sant skal sies, aldri opplevd det dere skriver om. Joda, der er trailere, søndagskjørere og en eller annen villmann, men det kan man vel oppleve på hvilken som helst motorvei (iallfall i det store, skremmende utlandet)? Kjør med vett og det går helt fint, er nå min mening (det er greit at dere er uenige men for å utdype det jeg mener - de to siste gangene jeg har reist den veien, har jeg vært passasjer i en bil kjørt av en 70 år gammel norsk kvinne - og hun hadde absolutt ingen problemer med å kjøre der). Delfi mot Athen har jeg bare kjørt en gang, det var i august, og da brukte vi fire timer fra Delfi og helt til Nafplio, uten problemer av noe slag. Den var iallfall minst like farbar som de fleste norske veiene

For å utdype det jeg skrev om å overnatte i enten Galaxidi eller Delfi: det kommer an på hva dere foretrekker, begge ligger ca tre timers kjøring fra Athen, og begge er verd et stopp, avhengig av hva dere helst vil oppleve.

Galaxidi er en søt, trivelig liten by ved kysten, med god stemning (vel, synes jeg, det er jo individuelt) og et flott sted for å spise et bedre fiskemåltid, ta et bad og slappe av. I Delfi, som ligger litt inn i landet, vil dere måtte bo i den "nye byen", og den er ikke vakker på noen måte. Men finn et hotell (vi bodde på Lefas) med balkong som vender mot sjøen og den bratte skrenten, og utsikten er virkelig formidabel. Faktisk sånn at man ikke har lyst å forlate den for å spise middag! Har dere tid og har interesse for slikt, besøk "gamle Delfi"/utgravingene neste morgen, akkurat når de åpner, er jo en fordel å slippe unna busslastene med turister i Delfi. Og et insider tips til: skal dere besøke både museum og utgravingene, ta museet til slutt.

Et tredje sted er Nafpaktos, også en fin liten (gamle)by, med både slott og strand. Riktignok kanskje ca 40 min lengre kjøretid, men kanskje verd det for dere?

Senast redigerad av Admirala den 2014-01-09 klockan 21:50. Anledning: utdyping
Svara med citat