Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Besök gärna en lite större bergsby som heter Anogia.
Den är väldigt speciell. Svårt att förklara, den bör upplevas!
|
Angående Anogia kan jag säga att en grek sade till mig att där finns Kretas bästa Spaghetti.
Det finns många vackra och sevärda ställen på Kreta. Jag trivs mycket bra nere på Sydöstra Kreta, där jag brukar bo i Makrigialos, vilket betyder "Lång strand". Det är beläget ca 35 km från Ierapetra som är Europas sydligaste stad. Från Makrigialos brukar jag åka med bil till Xerokambos (se min bild ovan). Det är mycket vackert och tidvis ganska öde så man kan ha hela stranden för sig själv. Man bör dock inte lida av åksjuka, för först åker man över ett högt berg och sedan åker man serpentinvägar ner mot havet och stranden. På väg ner har man en hänförande utsikt.
Om din mamma tycker om hantverksarbete, så kan jag rekommendera hantverksbyn Kritsa. Den ligger väster om Agios Nikolaos. Kretas bästa olivolja ska enligt hörsägen finnas i Sitia, sedan finns god honung som görs av munkar i ett kloster öster om Sitia. Nu kommer jag inte ihåg vad klostret hette, men man passerar det om man åker nordöst mot palmstranden Vai.
Besök gärna Agios Nikolaos som jag tycker är en mysig liten stad. Ni kan där även göra en tur med båt över till spetälske-ön Spinalonga.
Kreta har mycket att erbjuda och jag skulle kunna hålla på länge, men det får nog räcka så här. Det är bara att fråga om det är något mer du undrar över.
Ha en himla trevlig Kreta-vistelse!
Göran