Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-12, 23:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Boende på Peloponesos

Peloponnes er for stort til at man kan bo ett sted og ta dagsturer derfra. Unntaket, nesten, er Tripoli, som ligger midt på Peloponnes, men der er dere langt fra havet og byen i seg selv er en moderne gresk by uten spesielle attraksjoner.

Nå er jo jeg ikke helt objektiv, men som førstegangsreisende ville jeg valgt Nafplio som utgangspunkt. Den byen er kjent som den vakreste på Peloponnes, kanskje den vakreste i Hellas. Den har en lang historie, helt fra antikken, og var sentral videre opp igjennom årene, noe tre borger i selve byen vitner om. Nafplio ble Hellas' første hovedstad etter frigjøringen i 1820-årene, og da hovedsetet flyttet til Athen ble byen snart fredet, slik at det som nå kalles gamlebyen er helt unik.

I området rundt Nafplio ligger det flere severdigheter i dagsturavstand enn noen annen gresk by. Bare ved å kjøre mellom 15 og 45 minutter kommer dere til severdigheter som Mykines, Tyrinth og Epidavros, alle på UNESCOs verdensarvliste. Dere finner vakre fjellandsbyer og pittoreske fiskerlandsbyer, nydelig natur, byzantinske kirker, strender av alle varianter, smakfull mat på en endeløs rekke av tavernaer - og absolutt ingen masse-/charterturisme.

Jeg kan gjerne anbefale bosted, men si litt om pris, beliggenhet, krav. Jeg kan også skrive side opp og side ned om Nafplio og omegn, men les gjerne mer i venstre marg under "Fastlandet" eller på www.visitnafplio.net
Svara med citat