Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2013-11-07, 21:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 731
Standard Sv: Ny bärbar dator...

Ja, du. Nu är jag kanske inte rätt person att svara, men gamla datorer kan leva länge än. Själva hårdvaran är oftast inget större fel på, utan oftast är det batteriet som är slut. Det kan iofs vara rätt dyra bara de. Klarar man sig på nätdrift, så är det ingen anledning att kassera.
Ett vanligt problem med laptops med gamla batterier, är just att de ofta hänger sig. Gör då att du plockar ut batteriet helt. Använd endast nätadadaptern. Ändra sen i energiinställningarna, så att datorn aldrig nyttjar batteridrift. Då får man en hängningsfri dator.

Har man en äldre dator, så kan man fundera på att lägga in Ubuntu, Chrome OS eller t o m Win 8 (som inte alls kräver så mkt hw). För att surfa på webben, klarar man sig med ganska lite. Win XP och äldre OS är rätt tungrodda.
Har själv en gammal laptop, som jag uppgraderade arbetsminnet från 512 Mb till 2 Gb och jädrar vad den vaknade till! Tror jag betalade 200 pix för nya minnen. Nu använder jag den som en köksdator och för webbsurf, duger den alldeles utmärkt.

/Netwolf
Svara med citat