Sv: Pris på middagen
Håller helt med dig Gita lammkotletterna kan man undvara men långkoksdelarna av lammet vill jag gärna ha. Åt en underbart god lammrätt där fettet och de kryddor som lammet lagats till med sakta fått droppa ner över potatisen. Behöver jag säga mer. En moussaka för mig ska helst vara tillagad av lammfärs och innehålla både potatis och kanel.
För många år sedan fanns det en restaurang som hette Stefanos i Rethymnons gränder där en av deras lammrätter fick beröm i den svenska tidskriften Allt om Mat.
Ute i Misira låg O´Fotis där kryddträdgården inte var av den här världen. När ägarna blev för gamla gick den dock i graven.
Mer närliggande matminnen har jag från Paros där jag ätit mitt livs godaste kaningryta med varma kikärter till och från Folegandros där maten i Chora inte gjorde mig besviken en enda gång. Den dansk/grekiska familjen serverade en Stifado som tillagats med finess. Matkoperativet i Petra spelade också i en högre division med utmärkta råvaror och grekisk kokkonst när den är som bäst. Kanske vi borde starta en tråd om alla härliga matminnen och strunta i vad det kostade för det finns ju ofta i minnets skrymslen.
Eva
|