Bilade runt hela Grekland för några veckor sedan och ett ställe vi fastnade för helt var Nafplion på Peloponessos. Dels är staden fantastisk, men jag som normalt struntar i standarden på boendet kommer att åka tillbaks dit mycket pga detta. Hittade ett helt sagolikt pensionat på kullen ovanför staden. Iliothea heter det och har endast fyra rum. Rummen är superfräscha, rätt små men standarden är jättehög. I direkt anslutning till rummen ligger ett sällskapsrum/kök med utgång mot en magnifik terrass med utsikt över staden, havet samt den vackra borgen Palamidi. Här serveras det hemlagad frukost varje morgon (allt är hemgjort) där tyropitan och choklad/vanilj-munkarna var de överlägset bästa vi ätit i respektive kategori. De fantastiska värdarna (mor & dotter) gör varje dag hemgjord lemonad samt pressar apelsinjuice med apelsiner ifrån egna apelsinträd. Det är bara att öppna kylskåpet och ta vad man vill innan man sätter sig på terrassen närsom under dagen. Blir man sugen på en frappe eller annan slags kaffe fixar man också en sådan i köket.
Som sagt, boendet brukar inte bekomma mig men detta var något utöver vad man förväntar sig. Inte konstigt att Iliothea har 9.4 i snittbetyg på booking.com. Nu låter det kanske som att jag har ekonomiska intressen i pensionatet, absolut inte, men både Iliothea samt Nafplion är värda sin resa i guld!
http://www.iliothea.gr/