Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-21, 12:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
tavernan Highway för lunch. Riktigt mysigt ställe och väldigt god mat. Ikväll ska de ha bbq-afton med musik och sång. Akis Aronis ska sjunga och även vännen Thanasis, som är en riktigt bra sångare. Väldigt frestande, men det är Davids sista kväll, och första resp sista kvällar brukar tillbringas på Pelagos. I alla fall till att börja med. Decisions, decisions...
Det löste sig. Vi åt på Pelagos, men David ville gå hem och lägga sig tidigt, så redan strax efter tio kunde vi köra bort till Highway och ta kvällskaffet där. Vi blev mycket gediget välkomnade; stället var mindre än halvfullt... Precis när vi kom dit, lämnade Akis över mikrofonen till ett fruntimmer som sjöng både högt och dåligt. Och länge... Hon såg totalt uttråkad ut, och vi i publiken hade också tråkigt tills hon äntligen gav upp och återlämnade scenen till Akis. Han sjunger bra och kan få igång publiken, men inte lika bra som Vasilis gör. Akis har inte förmågan att skämta och skoja och dra upp folk på dansgolvet. Några små danser blev det dock, men vi gick rätt tidigt ändå. Kompet bestod av bl a Mimis Panaretos på bouzouki. Han är en duktig musiker med stor och gedigen repertoar. Dessutom är han flexibel, som en god kompmusiker bör vara. Killen på keyboard, emellertid... jag lyckas alltid förtränga hans namn, förmodligen för att jag tycker han är så dålig. Jag har hört honom i minst åtta år, och han har fortfarande inte lärt sig att behärska kompknapparna på keyboardet. Tätt som oftast kom han av sig, och de andra måste sluta spela och sjunga och vänta tills han kom ikapp. Dessutom lever han i villfarelsen att "stråkorkester" är den rätta keyboardinställningen för att spela grekisk musik...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men i övrigt är det sällan mer än halvfullt under middagstid. Det är inte ens några köer till Sofia's...
Men i fredags upptäckte vi var köerna var! Vi hade en anledning att fira, och tänkte kosta på oss en middag på Acropolis, men det var fyra i kö före oss till ett bord! Alla som väntade blev bjudna på gratis drinkar i baren, så det gick ingen nöd på oss. Oj, vilken middag! Började med en räkcocktail som var stor som en hel måltid, krönt av en jätteräka och mycket god. Huvudrätten blev det näst dyraste på menyn, efter hummer... Surf 'n turf, bestående av ett par havskräftor och en enorm köttbit, välkryddad och mör så att man kunde skära igenom den med gaffeln. En delikat sås och bakad potatis med god fyllning till. 30 Euro kostade den och vi skämdes nästan - i alla fall jag - för att beställa något så dyrt, men när man tänker efter så får du inte en så fin köttbit för under 300 kr i Stockholm, så det var definitivt värt det.

Jag misstänker att det inte är alltför ofta någon beställer den rätten, för Louie, kocken, kom ut från köket och vinkade åt oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Äpplet Visa inlägg
Har havet hunnit bli så där skönt uppvärmt än?
Du frågar fel person. Jag är världens största badkruka och får hela tiden pikar från Fred för att jag tar så lång tid att doppa mig. Men det har jag gjort hela mitt liv och det funkar för mig... Jag tycker ALLTID att det är kallt att gå i vattnet. (Även simhallens pool därhemma som håller 28 grader tar ett tag att komma i...) Men efter en stund blir det skönt. Igår var vi till Lefkos och låg och plaskade större delen av dagen.

Har köpt årets ranson av olivolja av "min" lille gubbe. Han fyller petflaskor med sin egen olivolja varje morgon, så många han tror att han kan sälja under dagen, så vi vet att oljan inte har blivit stående i plastflaska någon längre tid. De stora flaskorna brukar gå åt redan under förmiddagen. Han lindar in flaskan i flera lager bubbelplast och försluter med rikliga mängder packtejp, så det ska klara flygresan. När vi kommer hem häller vi över oljan i glasflaskor och ställer mörkt. Sedan är det bara att njuta!

Karpathoshonungen köpte vi tidigare och skickade hem med sonen, för att sprida på bagagevikten. Han fick även ta med sig några flaskor vin och en Amaretto Disaronno. Så nu har jag några extra kilon till saker jag behöver. Kryddblandningarna väger inte mycket. CD-skivorna tar jag i handbagaget, vilket inte vägs. Funderar på att köpa några keramikskålar, men vi får se. Vi åker ju inte riktigt än.

Karin
som börjar känna av avresepaniken
Svara med citat