Visa ett inlägg
  #40  
Gammal 2013-07-14, 18:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Sånt vet man aldrig i förväg. Ibland blåser det mer, ibland mindre. Tro mig, du vill inte vara här om det inte blåser; då är det som att gå omkring i ett våtvärmande omslag och huden blir russinskrynklig på en liten stund. "Olidligt" blåsigt har jag aldrig varit med om, även om det kan friska i ibland. Det beror på Meltemin, när den tar i som värst, och det är inte enbart på Karpathos den blåser... Tröja behövde jag en kväll i mitten av juni ett år. Nu är vindarna varmare.

Tvårätters äter man inte i Grekland. Man beställer flera små rätter och så äter alla av allting. Ibland tar vi in en tre-fyra smårätter före huvudrätten, ibland blir det bara huvudrätt och kanske en dessert, ibland blir det fem-sex smårätter och ingen huvudrätt. Priserna på smårätter varierar från 2 Euro för ett fat tzatziki och uppåt, beroende på hur dyra råvarorna är.

Att använda priset på hamburgare som utgångspunkt för prisjämförelse är väl inte så smart; även i resten av Europa är väl riktig restaurangmat dyrare än snabbmat som hamburgare? Så att för det första kalla amerikanska hamburgare för "europeisk mat" och för det andra jämföra dem med restaurangmat är inte riktigt rättvist, tycker jag. Vill du äta riktigt billigt håller du dig till gyros eller souvlaki i pitabröd, grekisk snabbmat. Det kostar 2,50 Euro per portion. Grekisk husmanskost som moussaka, stifado, pastitsio o dyl ligger runt 8 Euro. Sånt kan du få i princip överallt. Gott att äta ibland men ganska fantasilöst i längden, tycker vi som gärna ser litet mer variation och äventyrslusta på menyerna. Kan ni inte bestämma er, fråga om det går att få pikilia, även om det inte står på menyn. Det är en tallrik med litet av varje och brukar vara alldeles lagom till lunch. På Pelagos brukar vi ta in en varm och en kall pikilia och det räcker gott som middag till oss två.

Det finns mängder av bra restauranger i Pigadia med omnejd. Läs i forumet och bland resebreven så får du massor av tips.

Inne i själva staden tycker jag ni ska besöka Elea och gå ut i köket och själva peka bland dagens rätter. Där ska ni absolut ta saganaki med honung som en av förrätterna; helt ljuvligt god. Mike's har en mycket bra kock; välj gärna någon av dagens specialiteter. To Ellenikon är mycket bra, H Bala likaså. Där pekar du på det du vill ha tillagat, om du inte vill välja någon av de färdiga rätterna, och alla varmrätterna kostar 6.50. Ärligt talat har jag aldrig råkat ut för dålig mat på Karpathos.

Några favoriter utanför staden är Taverna Under the Trees, en bit norr om Finiki. Klimataria i Volada är mycket bra, liksom den lilla tavernan I golia, som ligger allra först i Spoa.

Idag har vi ätit på Taverna Rina, utefter flygplatsrakan. En liten familjetaverna där mamma lagar all maten själv av i huvudsak egna ingredienser. Vi åt fyllda zucchiniblommor, underbara gröna bönor med en himmelsk liten vitlökssås som vi bara måste be om receptet till, samt årets sista bit Manouli, den mjuka getosten som ägarens svåger själv gör. Efter den 10 juli gör han bara hård, torkad getost tills nya killingar kommer frampå vårkanten. Efter det åt vi mamma Rinas specialkyckling. Suveränt gott alltihop, följt av en rundvandring i köksträdgården och till hönshuset.

Karin
Svara med citat