Mina erfarenheter ifrån Lefkas i början av juni är:
I Agios Nikitas var det mycket mera turister än när jag varit där tidigare gånger ( i juni och i augusti). Det gick t.o.m. en strandförsäljare på Milosstranden

.
I Vasiliki var det tvärt om. Mindre turister än när vi var där första gången i juni 1995. Första dagarna bodde vi på ett tomt hotell. Föredelen var att vi fick bästa rummet. Ägaren var dock ledsen och visade sin tomma bokningskalender. Han hade anslutiti sig till Booking och fått in en del bokningar genom dom, men dom tar 10%. Gick runt och tittade efter ett ställe att bo på vid nästa besök och hittade i princip bara tomma små pensioner. Troligtvis är det en högre beläggning i augusti när hela Balkan har semester.
Något som verkar öka är seglingsturismen. Har aldrig sett så mycket seglande uthyrningsbåtar förr. Mycket amerikaner.
Kvitto verkar inte existera i Grekland i år

. Vi fick kvitto på hotellet (kontant betalning och ett handskrivet kvitto) och på en långtids p-plats (handskrivet). Annars i princip inget. Inte heller i vissa affärer - man säger bara summan. Likadant på tavernorna. Inte ens ett handskrivet kvitto ibland. Många är nog desperata nu. Jag vet att det på sikt är det fel väg att gå, men jag har inte hjärta att be om ett maskinskrivet kvitto på en halvtom taverna där personalen är fler än gästerna.
Deia