Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-04, 17:59
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012
Standard Sv: Köra från Mytilini till Skala Eressos

Det svenska körkortet fungerar utmärkt.
Det finns bra kartor. Jag brukar kolla på Google Maps.
Det är bra skyltat och både med våra bokstäver och med grekiska. Det kan vara lite klurigt att komma genom Mytelini speciellt i rusningstrafik. Rusningstrafik är det oftast måndag-lördag mellan kl 08.00 och 13.00 och ibland på kvällen efter kl 18.00 (speciellt tisdag, torsdag och fredag när affärerna har kvällsöppet. Måndag, onsdag och lördag eftermiddag och hela söndagen är det lugnt.
Hållpunkter på vägen är Mytelini Kentro (center) och därefter Kalloni. Från Kalloni finns det två vägar. Jag föredrar vägen över Parakila, Agra och Mesotopos. Inte så många kurvor, inte så många klättringar upp för berget och sedan ner och sedan upp för nästa osv. Men lika vackert som gamla vägen över Antissa.
Avståndet från flygplatsen till Skala Eresou är ca 100 km. Restid minst två timmar. Tänk på en annan sak. Det finns inga bensinstationer med självbetjäning på hela ön. Bensinstationerna är öppna ungefär från 07.00 till 19.00 och många är stängda på söndagar. Det finns en station i Mytelini som har öppet dygnet runt.
Och så en sak till. Använd blinkers när du svänger och kör om och varningsblinkers när du tänket stanna. Blinka inte med ljuset!!!! Här betyder det: Jag väntar - kör du. Tuta gör vi bara när vi ser nån vi känner.
Svara med citat