PARGA! I MITT HJÄRTA! Nu vet jag att du finns som ort och jag återkommer en annan gång till alla dina mysiga gränder och hamnrestauranger och sköna badbåtar som tog mig till sköna stränder! Alla höga berg med slingriga vägar till bergsbyar och dessa olivträdgårdar.
Nu är jag också hemma igen efter två veckor i Parga. Andra veckan blev dock lite svettigare med 38 - 39 grader. Jag fick ge mig av tidigt på morgonen för värmens skull till olika destinationer och söka svalka mitt på dagen.
Träffade många trevliga resenärer och ett extra stort tack Lotta för ett glatt umgänge och många roliga minnen. Maten var ju bra överallt men högsta poängen gick till den grekiska familjerestaurangen Blue Grotto på Paxos som du nämnde. Dessa grillade skaldjur med massor av nyplockade citroner att pressa över maten, den grillade makrillfisken och den färska salladen med den hemmagjorda olivoljan. Mmm..vad gott jag minns! Även tarramosallatan dippen var perfekt!
Jag tog mig en heldag till Meteora som fick mig att tappa andan helt. Bergen!!!Övernaturligt. Talade med en munk som bott där i 17 år. Han såg ut att vara i 40 års åldern. Som tur var klarade jag mig ganska bra med min grekiska annars hade det inte varit enkelt att göra sig förstådd. Köpte deras röda vin och deras egna producerade tvålar och några små reseikoner.
Vi passerade även byn Metsovo där jag fann osten (ostarna) och mer gott röd vin som var fylligt. Här kunde jag gott tänka sig en övernattning en annan gång. Parga kära Parga! Nästa gång skall jag upptäcka Styxfloden och mycket mer. Man hinner inte allt på en resa. Lotta säg till mig när du åker nästa gång?Jag längtar redan dit till lugnet, maten, de vänliga grekerna och till havet, THALASSA ELLENIKI! Allt Gott! MARJA