Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-25, 14:04
Baloos avatar
Baloo Baloo är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Löpning Amorgos

Jag har besökt Amorgos 6 gånger och löptränat på stigarna varenda gång. Amorgos är ett Mecka för trailrunfantaster (jag är en av dem). Har oftast bott i Egiali och har en del erfarenhet därifrån. Backigt som sagt men man kan lindra det något genom att med buss förflytta startpositionen antingen till Langada eller Tholaria. Stigen mellan Langada och Tholaria (nr4) är en kort men trevlig trailsträcka som kan förlängas med sträckan till och från Egiali – likt en gyllene triangel. En annan lite längre favorit är att ta bussen till Chora och därifrån springa tillbaka längs vandringsstigen (nr1) till Egiali – fantastiska vyer! Går bra att springa ner om klostret och ta stigen därifrån till Egiali också.

Min absoluta favoritsträcka – men också den absolut tuffaste!- är den från Egiali via Langada Theologos-klostret, Stavros upp till Chorafakia på 821möh. Härifrån tar man antingen samma stig tillbaka eller fortsätter i riktning sydväst med sikte på de gamla väderkvarnarna på bergskammen ovanför Langada. Det senare alternativet är inget för den icke äventyrslystne då det innehåller en del klättring på klippblock samt branta slänter. Ca 3 timmar behövde jag och min son för att tillryggalägga den senare sträckan. Ta med gott om vatten, förslagsvis löparrygga.

Hälsningar från Björn, som kom tillbaka från Amorgos i torsdags.
Svara med citat