Citat:
Ursprungligen postat av inha
Jag funderar på att ta med mig min bärbara dator på resan då hotellet har internetuppkoppling (tror att det var mot avgift).
Är det problemfritt att ta med sig bärbar dator?
Är det bra hastighet att koppla upp sig på nätet?
Vad rekommenderar ni vad gällande att ta med sig datorn?
|
Enda problemet med att ta med sin dator är väl om den väger för mycket eller tar stor plats. Om du får betala extra för uppkoppling på hotellet ttycker jag att det är dålig service.
Hastigheten på wifi-nätverken varierar väldigt mellan olika ställen och ibland vid olika tidpunkter men på alla hyggligt stora turistorter kan du hitta bra wifi någonstans. Du tar en fika på caféet med wifi och ber om lösenordet, på hotellet där du bor får du lösenordet i receptionen och ibland hittar du öppna nätverk, även om det är mer ovanligt. På hotell är det relativt ofta så att wifi bara fungerar i avgränsade delar som t ex i receptionen.
Om du har en smartphone kan den vara ett alternativ till datorn, du kan ju koppla upp dig med den där det finns wifi och lägga upp bilder på Facebook eller göra uppdateringar. Jag tillhör dem som alltid reser med någon möjlighet att koppla upp mig, smartphone, platta eller liten laptop beroende på resmål och reslängd. I Grekland har jag en Cosmote-uppkoppling som funkar bra på de öar jag besöker.
Lycka till med beslutet!
Våga