Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-16, 18:43
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: ERT Grekiska statliga TV stängs!

Det var inte Samaras som bestämde tidpunkten. Trojkan har gett order att 2000 människor måste bort från offentliga sektorn i juni senast så det kunde inte vänta längre. Jag tycker också att tidpunkten är helkorkad. Man undrar lite vad de har i huvet egentligen. Men å andra sidan vet vi ju att grekiska staten inte har tid att förlora..

Jag bor i Aten och har haft många diskussioner med folk här och på mitt jobb. De flesta tycker att det var ett bra beslut och att Samaras är den första som vågat göra nåt åt situationen på ERT. Alla visste i många år att de anställda där fick stötande höga löner utan att göra nånting, men det var aldrig några politiker som gjorde nånting åt saken. Vissa tycker dock att det gjordes på fel sätt, att de borde inte avskedat dem från en dag till en annan. Men de kommer få en fet ersättning, nåt som ska sägas är ett minne blott i privata sektorn här i Grekland.

Och den statliga tvn stängs inte för gott, de kommer öppna igen med 700 anställda som kommer få väljas av ASEP, som är en opartisk organisation som följer vissa kriterier såsom utbildning.

Jag har inte varit nån anhängare av Samaras och Ny Demokrati men jag tror tyvärr att när det gäller offentliga sektorn så måste såna här drastiska åtgärder göras. Så som läget ser ut så måste man rensa upp i hela offentliga sektorn. Och det säger jag även fast min man faktiskt jobbar inom offentliga sektorn. På hans jobb vet jag att det finns många som inte jobbar (speciellt många äldre, och min man som är yngre gör både sitt jobb och deras jobb också) Och fram tills nu så har det inte funnits nån chef eller politiker som brytt sig om att kolla att de sköter sitt jobb (ofta är cheferna likadana och jobbar inte alls). Dessa personer som är äldre och har lärt sig att gå till jobbet och inte göra nånting och dessutom bli sura för att de får lönesänkning kommer inte ändra sin mentalitet. Det är personer som dessa som måste bort från offentliga sektorn om Grekland nånsin ska ha en chans att komma på fötter igen. Det är dessa personer som ger mest motstånd för de har flest förmåner. Samaras kan inte ge upp sitt beslut om den statliga tvn för att det är ett nödvändigt beslut som är bra för Greklands framtid, inte bara för att det kostar mindre med färre anställda, utan för att han visar att nu är det slut med den gamla mentaliteten då de anställda i offentliga sektorn bara hade rättigheter och inga skyldigheter utan nån risk för att bli av med jobbet och bara tänkte på sig själva, och nu lägger vi grunden till det nya, moderna, effektiva Grekland där vi också tänker på våra medmänniskor som vi delar samhället med.

Det jag väntar på nu är att Samaras även ska sänka lönerna och avskaffa förmåner även för politikerna.. (like never in this life)
Svara med citat