Kom hem ifrån Lefkas idag! Satt igår vid denna tiden på Poseidon tavernan i Agios Nikitas och åt dolmades och chorta.
Femte besöket och jag blev lika överraskad av öns skönhet som tidigare. De kritvita stränderna, det turkosa vattnet, cypresserna, olivlundarna och vinodlingarna. Man kan inte låta bli att charmas av Lefkas. MEN då ska man inte resa i högsäsong och man ska inte bo i Nidri. Det har på senare år blivit otroligt mycket turister ifrån omgivande länder under högsäsong som bilar dit. Måste säga att den nordöstra delen av ön förfallit och det är lite beklämmande att se. I Nidri finns inget av det vi reser dit för. Vi föredrar Vasilikis östra del som kallas Kolyvata. Där finns det ett par små pensioner och mycket grekiska invånare, fina små badvikar och lugnet.
Jag tror också att oåtkommligheten gör att ön inte exploateras som andra öar. Det krävs lite av en som turist för att se allt det vackra. Eller bara stanna upp, känna doften av Grekland, höra ljuden och njuta.
Kanske att vädret påverkade din upplevelse trenbol? Blåst och regn är inte kul. Vi hade bara några regndroppar första dagen i Vasiliki. Tror södra delen är vädermässigt säkrare.
(Och jag som tycker att dom Joniska öarna är det mest lika Karibien vi har i Europa. Så då tycker vi inte lika.)
Deia