Visa ett inlägg
  #54  
Gammal 2006-01-18, 07:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Till slut har jag läst den, "Tillbaka till Kreta" av Byron Ayanoglou.
Den var både rolig och berättade mycket för mig om mitt hemland.
Jag tycker om Chania, Rethymnon och Sitia, vackra städer allesammen. Nu ordar jag inte om alla vackra byar, Sfakia, Mochlos, Loutro, Kandanes, ja ni vet...
Till saken säger överjaget!:
”Chania är Kretas mest aristokratiska stad. Dess artonhundratalsavenyer är kantade av patricierhus i nyklassicistisk stil, hus som påminner om provencalska manoirs. Arkitekturen är kantig, med portiker, pelare, höga fönster och gräddvita, om än något flagnade, väggar. Husen är omgivna av välskötta trädgårdar i fransk stil, inhägnade av staket i smidesjärn.
Chanias hamn, som byggdes under renässansen, är den venetianska periodens kronjuvel, En långdragen båge av platta, samla trevåningshus längs en kullerstenbelagd bergväg, som övergår i den långa kaj som innesluter hamnen och vid sin yttersta spets pryds av en smäcker, skulpterad fyr.
(…)
”Det hade tagit fem månaders äventyr på andra håll, men nu var jag äntligen där. Det här är en stad där det faktiskt är ett heltidsyrke att göra absolut ingenting. Här frågar man aldrig efter livets mening, man bara äter det."

Erik Lefteris
Svara med citat