Citat:
Ursprungligen postat av AP75
Hej,
Vi har fått tag på ett bra pris till Hotell Samos Bay Samos Stad (med Fritidsresor). Vi reser med vår 3-åriga dotter 1 oktober. Vi är egentligen inte helt nöjda med "barnvänligheten" på hotellet (ingen pool och ingen lekplats), men fastnade för detta ändå p g a det låga priset med halvpension och havsutsikt från balkongen.
Några frågor:
- Hotellet har inte någon egen lekpark, är det någon som vet om det finns någon lekpark i stan, men gungor, rutschkana etc?
- Är det någon som varit i Samos Stad i början av oktober och vet hur vädret brukar vara?
- Är det många affärer och restauranger som har stängt för säsongen i början av oktober?
Tack på förhand!
|
Samos Bay hotellet är i Kalami, ca. 2 km från centrum av Vathi (Pythagorasplatsen). Gangou-beach är nedanför hotellet och i den ändan av stranden som är längst bort är det bra sandbotten för barnen. I centrum har jag sett rutschkana och gungor på stranden när man promenerar från Pythagorasplatsen åt andra håll än Kalami. DEt finns basket- och tennisbanor där också. Annars finns det eventuellt skolgårdar (om man kommer in, grindarna är vanligen låsta).
Vädret vågar jag inte säga mycket, har varit i Vathi bara i juni och augusti (de senaste 7 år och reser dit igen nu på lördag morgon via Athen).
Affärer tror jag nog är öppna. Service i Vathi är huvudsakligen byggt åt de som bor där, inte åt turister. Dvs. butikerna stänger kl. 14, och har kvällsöppet ett par kvällar i vecka under högsesong. Lokal befolkning behöver ju butikerna så jag tror att de har öppet som vanligt på vintertid också (klädaffärer, skoaffärer osv...) Jag tar reda på hur det är i början av oktober och återkommer om en vecka när jag är där.