Sv: Boende Anafi
det var visserligen nio år sedan snart jag var på Anafi sist, men jag älskar ön och hade egentligen tänkt åka tillbaka i somras men valde bort det för att dottern bara är sju år. Det är tufft att vara barn på Anafi eftersom det är så långa avstånd överallt.
Det du måste bestämma är om du ska bo i Choran, hamnen eller vid Klisidistranden. Jag skulle direkt välja bort hamnen för där finns ett elverk som dånar hemskt dygnet runt.
Vid Klisidistranden finns ett par tre mycket dyra ställen där man kan få rum. Det går att äta även där nere på tavernor intill. Men det är mycket långt upp till Choran, så man tenderar att bara vara på tavernan och stränderna hela tiden. Det är inte heller så många som bor där vilket både har för- och nackdelar. Fördelar om du träffar rätt folk, nackdelar om det blir tvärtom. Jag har bott vid Klisidistranden och stormtrivts just för att jag träffat rätt. Men om jag återvänder väljer jag ändå att bo i Choran.
Choran har större urval. Där en hel rad pensionat att hyra rum hos under låg- och mellansäsong (fullbokat under högsäsong). Kommer du utanför högsäsong behöver du egentligen inte förboka utan kan välja och vraka på plats. Det blir både billigare och bättre för dig. Det går en buss från Choran ner till hamnen varifrån det är gångavstånd till Klisidistranden. Numera går bussen även till den fantastiska stranden Rokonas.
|