Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-26, 14:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kalamata/Monemvasia

Citat:
Ursprungligen postat av steffo Visa inlägg
Tack för infon! Vi undrar även lite över livet i Monemvasia. Finns det stort utbud av restauranger/tavernor/barer? Eller är det ett väldigt tyst och lugnt ställe? Vi söker inte party, men gärna lite mysiga barer och tavernor. Hur är stränderna? Måste man ha bil eller kan man promenera eller åka lokal buss?

Om vi nu inte åker till Monemvasia, är det något annat ställe ni kan rekommendra på Peloponessos?

Tack!
Själva gamla delen ute på den spektakulära udden är nog lugn och i de gamla gränderna fanns många serveringar och butiker och allt forslades på åsnor. Bilarna fick man ställa utanför . Riktigt mysigt!
Sen vet jag inte om det är där ni vill bo eller i byn alldeles nedanför vid udden. Den var vi aldrig inne i, men det är väl den nya delen av Monemvasia antar jag. Bada kan man nog inte göra i gamla Monemvasia som ligger högt upp.

Vi bodde som sagt inte i M utan åkte till Githio för en natt. Det var väldigt mysigt och sen 3 nätter i Kardamili, som vi tyckte var oerhört trevligt. Även Stoupa var fint. Kalamata är ju betydligt större och där var vi bara över dagen.
Peloonessos är helt underbart vackert, så oavsett var ni bor kommer ni att älska det. Ni får ju heller inte missa Nafplion. Där finns många bra boenden och den gamla delen är så fin, så fin. Där finns också bad nära.
Jag tror att man missar mycket om man inte har egen bil, då bussnätet inte är särskilt bra.

Lissi
Svara med citat