Ämne: Rättegång
Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-06, 08:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rättegång

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
I vårt land skrivs i, tror jag, grundlagen att alla ska behandlas lika, att vi är lika inför lagen. Mycket märkligt, enligt min mening, eftersom de flesta straff som döms ut i samtliga instanser visar på något helt annat i praxis. Dock, det är skrivet. Alltså anser jag det vara MYCKET MÄRKLIGT och "konstigt" att människor i en s k rättsstat behandlas olika. Rättssäkerheten bygger ju på precis detta att alla SKA behandlas LIKA.
Vad gäller CJ hoppas jag bara att juridiken och rättssäkerheten får råda. Vad jag själv "tror" om det hela är totalt oväsentligt i sammanhanget. Juridik och tro hör mycket sällan ihop. Tro och känsla, eller "känna på sej", hör INTE hemma i en domstol. Det är väl ändå kompetenta jurister det handlar om och inte någon annan yrkeskategori

Birgitta, inte alltid nöjd med den sk rättssäkerheten
Det var precis så som du säger Brige, jag menade.
Men det finns ju ingenting som tyder på att CJ inte har behandlats i enlighet med den svenska lagen. Han har inte fått några "juridiska förmåner" som det antyds.
Den "olika dom" han har fått här i Sverige är ju av enskilda människor som anser, tror eller känner på sig att han är skyldig eller oskyldig. Och det hör ju som du säger inte ihop med juridik.
Därför förstår jag inte heller vad som menas med att det är nåt "kontigt". Ett sånt uttalade bygger ju på moralisk dom, inte på juridisk. Juridiskt har han inte på något sätt särbehandlats av Svenska staten.

Det jag har reagerat på är ju, som jag sagt flera gånger förut, det sätt han har behandlades på av grekiska myndigheter INNAN rättegången. Där sattes rättsäkerheten verkligen ur spel - oavsett om han är skyldig eller inte.
Något som tyder på att han inte kommer att få en rättvis dom har i alla fall inte jag kunnat utläsa av det som framkommer i svenska media.
Ska man däremot gå på sin känsla, så tycker jag just nu det känns som om han kan komma att bli fälld för brottet, oavsett LS:s uttalanden.
Svara med citat