Visa ett inlägg
  #30  
Gammal 2013-05-23, 07:59
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag kan bara konstatera att jag inte håller med dig. Jag anser att samma regler ska gälla alla matproducenter, oavsett storlek och oavsett om det handlar om olivolja, bröd, kött etc. etc.....
Småskalighet betyder inte med automatik hög kvalitet eller frånvaro av fusk.



Nej, det stämmer inte i min lokala Konsumbutik i centrala Göteborg.



/kimmen
Full respekt för det du skriver.
Toppen att Du har en så bra butik i Din närhet. Håller helt med Dig vad det gäller småskalighet och kvalité.

Vill dock, utan att veta, säga att Du inte har insyn i dagens livsmedelsindustri.
Vilseledandet från storproducenter som konsumenter/proffskonsumenter inte alltid noterar är förfärligt. Nu är det småskaliga och lokala typ slaktaren, bagaren, odlaren, fiskaren som fanns personligt närvarande tidigare och som garanter för ursprungskvalité borta. Till följd av detta har vi fått myndigheter att fatta beslut som vi tidigare själva klarat av.
Vår kärlek till Grekland, i alla fall min, är bla att odlaren, krögaren, leverantören mm fortfarande är garanter för det de levererar. Det är optimalt.
Detta älskar jag. Jag accepterar utan vidare en skev gurka, lokalt vin utan etikett och liknande.
Vill med detta bara säga att storskaligheten håller på att "knäcka" det genuina och det gör verkligen ont.
Hoppas att Grekland inte faller i samma grop som "livsmedelsindustrin/lobbyisterna med flera" gräver på de flesta håll, utan behåller sin otroligt charmiga och individuella stil.
Tror inte att Grekerna kommer att hälla glykol i sitt vin (Österrike på 90-talet?) eller superfuska på annat sätt vad det gäller livsmedel. Hoppas det i alla fall.

Passionen är stor och glädjen är enorm att ha fått möta denna del av världen, detta delar vi alla på denna sajt.

Paul
Svara med citat