Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-22, 21:37
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av Morten H Visa inlägg
Detta är nog ett led i arbetet med att minska fusket med mat i allmänhet. Det har ju varit rätt så många fall senaste tiden, t.ex hästköttskandalen. Finns många andra fall som inte fått så mycket uppmärksamhet. Under en aktionsvecka i 2012 beslagtogs ca 600 ton fusk/felmärkta/farliga livsmedel och drycker.
Olivolja är tyvärr på topplistan över livsmedel det fuskas mest med.
Det säljs mera "virgin" olivolja än det finns oliver att producera den av! (Italien är värstingen).
Tanken med förbudet är nog att endast flaskor med brytring eller annat skydd kvar skall motverka att flaskor fylls på med "fuskolja".
Fusk finns.
Det stora fusket finns hos de stora aktörerna.
Deras reglemente borde vara stenhårt, riktigt stenhårt.
De små passionerade aktörerna skall inte ha de storas regler.
Låt oss konsumenter bejaka eller förneka de små aktörerna utifrån deras kvalitéer.
Vi måste vara aktsamma att inte blanda super aktörer med små lokala traditionella aktörer.
Vill bara säga att i tid har det mesta inom livsmedel blivit sämre pga det av pesronifierande av mat. Få vet var maten kommer ifrån längre.
Om jag tittar i ögon på leverantören och lär känna dennas livsmedel så är jag nöjd. Men, numera finns det nästan bara superindustrier som levererar livsmedel.
Låt då de små få servera sin olja bäst de vill. Är det ingen bra olja, ohygieniskt utséende mm. Då får de inga fler besök. Dessutom kan man kommunisera detta vid upplevelsen.
Tror att vi som konsumenter klarar av detta omdömme, utan politerknas inblandning vore det väl.
Då har vi valet och möjligheten att korrigera utan byråkrater.

Gifter, kriminella ommärkningar och annat har inget med tavernas olja att göra.

En liten reflektion från mig som älskar det småskaliga med kvalitet.

Paul
Svara med citat