Sv: Gudstjeneste
Jag tycker inte att det ar sarskilt hotidligt pa grekiska gudstjanster, snarare rorigt och man forstar inte riktigt nar det borjar och slutar. Jag har varit pa manga dop och brollop och jag har borjat lara mej ritualerna men de forsta gangerna var det forvirrande med alla regler som ar regler ibland och ibland inte. Ta tex kladsel : Som kvinna ska man inte ga in i en kyrka eller ett kloster i byxor eller shorts men om det ar brollop eller dop gar det bra!
I Sverige stanger i av mobilen i kyrkan men det verkar vara ok att mobiltelefonen ringer under en gudstjanst i Grekland. Dessutom ar det accepterat att man har bade fotografer och filmfotografer i kyrkan under brollop och dop men allt vad det innebar, sladdar,kablar, blixtar och stralkastare pa stativ. Stralkastarna gor att det snarare kanns om en filminspelning an ett hogtidligt brollop.
Ja, sen gar folk ut och in lite hur som helst..............
Ni kan ga in i en kyrka eller ett kapell och titta eller vara med pa gudstjansten, tand ett ljus och lagg en slant i bossan och allt ar helt i sin ordning!
Lycka till!
|