Citat:
Ursprungligen postat av Aina
Slås ibland av, när jag läser frågor och inlägg, över kontrollbehovet vi ofta har av att veta saker i detalj. Är det för att så mycket information finns tillgänglig idag på nätet? Jättebra med råd och tips, som kan få här på Kalimera, men min upplevelse blir ju inte din upplevelse även om vi gör samma sak eller besöker samma ställen..
Aina som filosoferar över drömmen om den perfekta resan
|
Precis så har jag ofta tänkt också..Är det så viktigt att veta när exakt frukost serveras och hur alla bussar går och när...Det är ju ett av nöjena när man komme fram. MEN vi får ju också lära oss att inte hela tiden utgå från vad just VI tycker själva, vilket ju är lätt

Många osäkra resenärer vill säkert veta ALLT innan...men vad blir då kvar av egna upptäckter kanske man kan undra...Men jag var säkert likadan första gångerna jag reste....
Själv har jag under min 5 månader korta frånvaro förundrats över hur FÅ öar det verkligen skrivs om på forumet, med tanke på hur många öar det finns och hur många resvana Greknördar här är på forumet

Jag har gått in nån gång i veckan och bara läst och KRETA är ju det som det skrivs allra mest om helt klart...med all rätt kanske, ön är stor och lättillgänglig.
Sen är det väl en handfull öar eller något mer som återkommer ofta men det finns SÅ många andra som förtjänar en plats här. Men det kommer väl framåt sommaren kanske...(Fast där vi ju snart

)
Jag har den senaste månaden varit på två ställen så totalt olika från varandra som det går i Grekland. Dels en vecka i mitten av april i Chania med maken och fast det inte alls hade kommit en enda charterresa ner ännu så blev man fullkomligt överfallen av alla inkastare på tavernor i i affärer. Jag hatar detta och trots att jag gillar Chania stad och Nea Chora så får jag ingen längtan till baks på länge! Nere i hamnen i Chania fick man nästan hoppa i vattnet för att komma undan inkastarna. Så synd att de förstör så mycket för sig själva. Man får inte en chans att njuta av de fina vyerna runt hamnen. Det är lika illa på båda sidor om hamnen tycker jag. Sen är det ju ändå många fina upplevelser och möten man upplever även på Kreta, SJÄLVKLART!
Kontrasten, den fullständiga, fann vi nu de senaste två veckorna på Tinos. Jag fattar inte att en ö som är SÅ genun, SÅ vacker, så lätt att nå från Aten och med så fina vandringar och SÅ god mat och med många fina bad inte har fler besök av svenskar som söker det genuina. Enda nackdelen är ett uruselt bussnät men flera hotellägare trycker på bussbioaget för att få fler. Men vill man hyra bil eller vespa så är ön mycket lätt att köra runt på.
Påskfirandet vi fick vara med om första veckan slår det mesta, med parader,musik, processioner, mässor kyrkklang och raketskjutning i dagarena tre, eller var det fyra? Veckan efter var det tomt och lugnt på ön igen då tusentals greker åkt tillbaks till fastlandet. Men borsett från påskfirande som ju inte alla på Kalimera vill ha i Grekland så finns ju så mycket annat, inte minst byarna där det är boende året runt!
Alla som gillar Tilos kan tänka sig Tilos ö många gånger i kubik med fina stränder, gratis solstolar, god mat, många specialiteter vacker natur så får ni Tinos, PLUS otroliga byar, fina vägar och en vänlighet som slår det mesta. Antalet inkastare på vår senaste resa var NOLL! Tilos är som en lillasyster till Tinos! Nu på våren blommar ALLT!!
Nu väntar jobb hemma i sommar och i september bär det av igen till Tinos för tionde gången sen 2008 och till Andros för första....
Så Aina: Kolla Tinos! Det finns hur många bra boenden som helst med havsutsikt och de flesta boendena har numer Wifi om det är ett önskemål. På booking.com finns flera boenden och på Tinos hemsida finns massor av boenden.
Detta var min reflektion.....
Lissi