Ämne: Stavrota?
Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-14, 10:52
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Sv: Stavrota?

Kan bara konstatera att vi inte kom upp på toppen...
Jag och 6-åriga dottern åkte moped från Nidri över bergen till Ag. Ilias, en liten men fantastiskt fin väg/stig med härlig utsikt mot Nidri och havet utanför. Ovanför Ag. Ilias hittade vi "hårnålskurvan" (med en liten får-/getfarm intill) där vi parkerade moppen och började vandra snett upp mot toppen som låg rakt ovanför (mot väst). Det var rejält med taggbuskar och småsten på den branta sluttningen och vi gick "på skrå" utmed djurstigarna för att komma uppåt. Det gick inte så bra då vi bara hade gympaskor och det var väldigt brant och oländigt att gå i riktning mot toppen. Till slut kanske vi hade kommit halva stigningen men dubbla sträckan och var knappast nära toppen utan hade nu utsikt mot Vasiliki, vi hade mao gått mer mot söder än väst, vilket vi borde gjort. Vattnet började ta slut, liksom 6-åringen, så vi vände...
Mitt tips är att ha kängor, mycket vatten och fika/godis samt att gå upp på nord-östra sidan, rakt väster från fårfarmen istället. Det tror jag är bättre!
(iaf om man har en lite tjej med...)

Största behållningen var den lilla vägen från Nidri (via Charadiatika och Alatro?) till Ag. Ilias.
Svara med citat