Nä, inte omöjligt. Vi är runt 30 och har inga barn eller så, så det är ju inte någon jättesvår grej att åka iväg i ett halvår eller så. Skulle vara kul och spännande, och förmodligen skulle man uppskatta saker och ting här hemma på ett annat sätt efteråt. Jag har bott utomlands själv under ett par perioder (FN-soldat) och vet att det är alltid skönt att komma hem igen till det samhälle man är van vid och vet hur allting funkar. När man bara går hemma och jobbar på glömmer man gärna av allt som ändå är bra med Sverige.
Vi pratade lite om detta igen igår, och frugan är rätt intresserad av att kolla upp möjligheterna. Det gäller som sagt att hitta nån form av inkomst under tiden man är där. Billigt boende lär ju inte vara så svårt att finna, går ju nästan alltid att förhandla fram helt andra priser på mindre lägenhetshotell när det rör sig om längre vistelser.
Skulle man nu åka ner så vore det ju smidigt att ha med sig sin egna bil, det kan väl inte vara några hinder att ha sin svenskreggade bil i 6 månader i ett annat EU-land? Dessutom får man ju med sig saker på ett enklare sätt när man kan lasta den full. Någon som kört bil ner till Grekland nån gång och vet vilken väg som är enklast att ta till Samos? Man måste ju ta färjan från något ställe...
Ja, kanske nån taverna skulle kunna funka. Som servitör då alltså. Det enda kruxet är ju om man skulle jobba i t.ex. Samos stad där många bofasta greker bor, de besöker ju också tavernorna. Men det är kanske vanligare än vad jag fått för mig att utlänningar jobbar på tavernorna?
Annars skulle ju t.ex. nån biluthyrning eller liknande kunna vara något. Där är det ju mer eller mindre bara turister som är kunder, och de är ju ofta från Sverige som bekant!
Hoppas det ramlar in något bra tips från någon som kan tänka sig anställa två svenska akademiker som skulle vilja prova på ett annat liv för ett tag!