Sv: Re: Proppmätt
Ja, ni, nu har jag väl lyckats smälta söndagsmaten, för jag vaknade hungrig. En macka med smör och apelsinmarmelad och en kopp the kändes helt rätt.
Masse har funderingar om dryckesvanor. Då kan jag svara direkt, att han frågar alldeles fel person ! Vi har mycket enkla vanor och går inte så ofta på fester heller.
Men visst är det så, att greker sällan ses berusade offentligt! Efter alla år här kan jag inte minnas en enda episod där någon burit sig illa åt i fyllan. Det betyder nu inte att såna personer inte finns, långt därifrån, men man håller sig nog upprätt och är kanske mer rädd om sin värdighet...en mycket berusad person ses med visst förakt , man anser att det är illa att inte ha kontroll över sig själv. Fulla turister föraktas också men anses väl inte ha nån värdighet att vara rädd om....
Sen är det inte så märkvärdigt med vin eftersom det alltid har funnits på bordet och ofta är egenproducerat. Som tecken på den avspända stilen kan väl noteras att man oftast dricker bordsvinet i vanliga dricksglas.
När vi har gäster har vi flera drycker att välja på och ofta har gästerna med sig någon flaska också. Man dricker det man föredrar, må det vara sprite eller årgångsvin. Men det är vi det.
Jag tycker att den här frågan bör besvaras av många andra som har andra erfarenheter!
Stin ygeia sas! ( lyfter thekoppen! )
|