Citat:
Ursprungligen postat av Miali
Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?
Hur är det på Paros med tanke på våra önskemål
Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!
|
I Vathy finns liv igentligen längs strandgatan och gågatan som går pararelt med strandgatan ca. 50 m bort från havet. Går man längre in till staden finns där vanliga bostadshus där folk bor, ingen café, tavernor osv.. Folk samlas vid Pythagoras platsen på kvällarna och café'er runt och i närheten av den. Butikerna finns längs gågatan. De har öppet må-lö på dagtid och några har öppet även på kvällarna på tisdag, torsdag och fredag under högsäsong. Söndagar är samtliga butiker stängda. Vathy är en vanlig grekisk stad där service är byggt för lokalbefolkning, inte så mycket åt turister. Det är just därför vi tillbringar vår grekland semester i Vathy sedan 2006 varje sommar. Inga "nojsiga" och fulla turister, inga inkastare, i allmänhet väldigt lungt ställe. Vid midnatt är staden redan tom och restaurangerna stängda utom "torgrillen" där man får de bästa pitagyros på Samos.