Ämne: Tips Samos!
Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-22, 17:38
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Tips Samos!

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
Boende bokat i Pythagóreion/ Samos från 1-22juni. Många säger att det är dölugnt på Samos så jag skulle vilja ha lite tips från er som varit där förr på vad man kan se och göra?
1. Vilken är den finaste stranden i Pythagóreion?
2. Vilken är finast på ön?
3. Finns det någon bar eller discotek på Samos?
4. Nån restaurang som har grekisk afton (varit på sådana förut på andra öar)
5. Om man vill ta sig över till Turkiet ett par dagar, vilken båt? och finns det nått bra boende i Turkiet?
Det finns igentligen bara en strand lite utanför Pythagorion, Potokaki som sträcker sig en bra bit mot Ireon. Inne i Pythagorin finns tror jag en liten stenstrand.
Finaste på ön är naturen och grönskan i början av sommar. Det finns flera fina stränder på Samos, vattenfall i Potami, små byar uppe i bergen, vandring upp till toppen av Kerkis-berget, Pythagoras-grottor osv...
Barer finns nog om du menar med bar ett ställe var man sitter och tar en öl eller annat (de kallas café), en discotek finns mellan Pythagorion och Vathi (utomhusdisco), vet ej om den är öppet denna sommar. Den nyöppnades 2 år sedan efter att varit stängd flera år. I Vathi finns 3 musikbarer som har öppet till 5-6 på morgon, folk kommer till dem efter midnatt, mera efter 1-2 på natten.
Någon grekiskafton som ordnas ått turister har jag alldrig hört talas om på Samos, inte i huvudstaden Vathi i alla fall (där tillbringar vi vår "stugsemester" sedan 2006). Däremot finns det ibland live-musik i några tavernor, men ingen dans.
Till Kusadasi i Turkiet trafikera 2 grekiska och 2 turkiska båtar varje dag, resan t/r kostar med alla hamnavgifter och övrigt ca. 100 euro. Boende lönar sig att söka via booking.com
Svara med citat