Woooooow, Våga! Tack för tipset!!!
Det har jag inte tänkt på alls!!!
När jag läste ditt inlägg trodde jag först att du betalade 300€ för en enkel resa till Nisi, och tänkte - WTF?
Men det är ett jätte bra förslag! Nu vet jag inte för hur många personer det finns plats på Kostas båt, men jag kommer ändå att ringa Katerina snart och boka båtbiljetter, så kan jag fråga om priset och möjligheter att ordna en sådan resa.
Jag kan t.o.m. göra så här:
Skriva en "annons" om dagsutflykt till Koufonissi och dela ut till olika pensionat på Naxos, om det är flera som vill åka, då är kostnaden mindre. Sedan kan jag se till att det ordnas en likadan dagsutflykt till Naxos från Koufonissi. Kostas hämtar Koufonissi resenärer kl.8.30 på morgonen, kl.9.00 är de framme i Naxos och då hämtar han oss från Naxos och vi åker till Koufonissi. På kvällen, typ kl.19.00 åker vi från Koufonissi till Naxos, där han sedan hämtar Koufonissi resenärer kl.19.30 och åker tillbaka. De från Koufonissi får också en timme extra att utförska Naxos, eftersom den är större, och vi har heeeeeela dagen på oss att njuta av Koufonissi.
Jag har aldrig varit på Koufonissi i Augusti, och vill inte det heller, eftersom det är så mycket turister, jämfört med September. Därför vill jag att vi åker bara över dagen, utan att övernatta där. Men tider för reguljärbåtar passar inte. Tider för den andra båten som åker till Paros och Iraklia ser ut så här:
09:30 Departure from Naxos Town
(Bra tid, men för sent om man gör ett stopp i Paros)
10:10 Departure from Piso Livadi Paros
(Varför, om det finns gott om resenärer från Naxos?)
11:00 Arrival in Iraklia
(Hej Iraklia!)
12:30 Leaving Iraklia
(Hej då Iraklia! Finns inte tid för annat på 1,5 timme än att bocka av sin lista "Been there - done that!" om man är ute efter det. Men det är inte jag!)
13:00 Arrival in Koufonissi
(Och där har vi BARA fyra timmar. Det är för lite, tycker jag. Koufonissi har SÅÅÅ MÅNGA fina stränder att man vill ha gott om tid att bada och verkligen njuta, inte bara ta en promenad till Pori och tillbaka. Man vill också se byn. Och man vill äta lunch i lugn och ro på någon av dem restauranger, som faktiskt har utsökt mat! Inte bara slänga maten i sig och stressa sig till båten. Om jag nu hittar flera som vill åka till Koufonissi, kan vi också ha lunch tillsammans, så hinner man lära känna sina medresenärer också, kanske träffa nya kompisar, eller bara skapa en värdefullt minne av "En dag på Koufonissi" för alla. Det kan bli riktigt kul!)
17:15 Leaving Koufonissi
18:30 Arrival in Piso Livadi Paros
(Och där har man förlorat minst två timmar på båten.)
19:00 Arrival in Naxos Town
Man är slutkörd och går och lägger sig efter en sådan dag.
Pris: 40€ per person.
(Men det kanske också blir 40€ till Koufonissi om vi är tillräckligt många.)
Men visst, om jag inte kan göra någonting själv, så blir det den utflyktsbåt, om de andra vill. Mig spelar inte så stor roll om det är 4 eller 10 timmar på Koufonissi - åker dit själv i September och stannar i nästan 3 veckor. Men det är alltid trevligt att hälsa på vänner.
Och du, Våga, lyckas jag med en sådan utflykt, bjuder jag dig på en παγωτό om du har båtarna förbi Naxos i Augusti.