Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-02, 03:46
Mson Mson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011
Standard Sv: Säsonga: 2013 - Min tredje säs på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av meltemi Visa inlägg
Hej Thom!
Vi var på på Karpathos 2010 i två veckor aug/sep. Och bodde på Meltemi, så som vi heter här på Kalimera. Meltemi är den vinden som piskar hela Karpathos och många andra grekiska öar. Första dagarna blev vi totalt sandblästrade, men det var aldrig kallt. Sista 8-9 dagar var det bra, som på Rhodos/Kreta ca. 5 - 10 m/sek.
-Nu en fråga till Thom.
Vi har hört och läst att ön är den blåsigaste av alla öarna. Stämmer det?
Och när blåser det mest?
- Men inne i Pigadia city vad det alltid nästan vindstilla. Vi bodde ca 1,5km från centrum, där blåste det alltid mer.
Men lägenhets hotell Meltemi kan vi rekommendera, 150m fr havet.
Lotta Bromme`hade oxå hittat till samma hotel.
Vi gillade Karpathos trots den håra vinden.
Vi kanske ses Thom.
Hej på er.

Under mina två somrar som jag spenderat på Karpathos (har kommit dit runt 1 maj och åkt hem i mitten på oktober båda säsongerna) har vinden varit väldigt växlande. Det har absolut varit dagar som varit, i våra mått mätt, extrema vindförhållanden men som på Karpathos räknas som små vindpustar. Dock, ska det sägas att i t.ex Amoopi så är de flesta stränderna i "lä" då de ligger som små laguner, skyddade från vinden.

Jag har upplevt att maj är relativt ostabig vad gäller vinden. Alltid när man kommer dit tidigt på säsongen så kan det blåsa ganska friskt och framförallt runt flygplatsen (Afiarti). Dock bör det också sägas att det ALLTID blåser där så bli inte förskräckta när ni anländer. De flesta vindsurfing stationerna ligger där av en anledning

Karpathos kan mycket väl vara den ön med mest vind då det dramatiska landskapet och positionen på ön gör att vinden får en ganska stor kraft när den slår ner. Fast som jag nämnde förut så störs man inte så mycket av det. Jag har ju varit på Karpathos i sammanlagt ca 12 månader och aldrig upplevt vinden som speciellt jobbig. Däremot har jag totalt fastnat för ön och kan verkligen inte slita mig från den. Träffat så otroligt många underbara människor där att jag nästan ser ön som mitt andra hem.

Bara för att försöka svara på din fråga när det blåser mest;

Jag säger alltid att maj och september är de bästa månaderna att åka dit. Varför? I maj är det lugnt och stilla, vi som jobbar är mer avslappnade osv men nackdelen är att vattnet inte hunnit bli sådär underbart varmt än. Ni som är vana vid den svenska sommarens iskalla vatten kommer kanske inte tänka på det men 20-21 grader är kallt för oss som är där under högsommarmånaderna då temperaturen i vattnet har kommit upp till 30 grader därför kan jag tycka att september är det bästa månaden. Varmt i vattnet, säsongen börjar lida mot sitt slut, ön är fortfarande fullproppad med turister som vill njuta av riktig värme innan mörkrets makter grepar tag om en och vädret är nästan mest stabilt då. I framförallt juli och augusti är det nästan olidligt varmt. Förra sommaren hade vi två extrema högtryck över ön som gav oss temperaturer mellan 40-45 grader. Riktigt så varmt blir det inte i september men vem nöjer sig inte med 30 grader liksom?

När helst ni kommer är ni alltid välkomna till Acropolis och Karpathos!

Har ni fler frågor är det bara att fråga på

Hälsningar Thom
Svara med citat