Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?
Håller med om att sidenbadlakan är det bästa. Ett alternativ är badhandduk i microfiber, väger inget och kan suga upp massor av vatten, men inte lika sköna mot huden. Själv har jag svårt för att vara utan frottéhandduk. Jag har alltid med mig en väldigt tunn som inte väger särskilt mycket och som är lätt att tvätta upp. Några år har jag tagit med mig en riktigt sliten handduk som kan slängas innan hemresan. Sarong är också mycket bra men tyvärr förstörs de av saltvattnet och solen, färgerna bleks jättemycket. Fick tips en gång att sämskinn var bra men det har jag aldrig prövat.
Det finns också kläder i siden som inte tar någon som helst plats och heller inte väger nåt. Jag köpte en rese-omlottklänning i siden till min dotter när hon skulle resa runt i Sydamerika i några månader. Det var det bästa plagg hon någonsin haft med sig på resa. Hon använde den till jeans, strumpbyxor, shorts och barbent. Väldigt snygg och mycket användbar. Torkade på drygt en timme efter tvätt. Tyvärr också dyr om jag minns rätt.
50 ml flaskor har jag alltid med mig. Det är inte alla pensionat som har tvål även om de flesta har det numera. Går tvål/schampo inte åt kan man alltid använda det som tvättmedel och tvätta kläder. Jag fyller alltid små reseförpackningar med min hudkräm, schampo, balsam mm och har alltid resetandkräm med mig. Jättebra för det går aldrig åt en hel tandkrämstub!
Det bästa med ö-luff är att man byter ö och därför inte behöver ha så mycket olika klänningar med sig. Har man med sig fyra ombyten så kan man ha ny klänning varje kväll, det är ingen på den nya ön som vet att du haft den klänningen i flera veckor!
Lycka till med packningen!
Mia
|